خطبه 80 نهج البلاغه در مورد زنان..

به اسم خدای مهربانم

چند روز پیش توسط فردی که همیشه

منو به خاطر عقایدم سرکوب میکنه

یه متنی خوندم از امام علی ع در مورد زنان

راستش دلم شکست..

گفتم آقا جان ما اینقدر شما رو دوست داریم اونوقت شما این تعابیر رو در مورد ما زنها به کار بردید..

نهج البلاغه رو مرور کردم و به خطبه 80رسیدم...

⭐⭐⭐⭐

خطبه 80 نهج البلاغه در مذمت عایشه بعد از جنگ جمل :

مَعَاشِرَ النَّاسِ، إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ، نَوَاقِصُ الْعُقُولِ. فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ، وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ، وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ. فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ كُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ، وَ لَا تُطِيعُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا يَطْمَعْنَ فِي الْمُنْكَر.[۵۹]

اى مردم! زنان از نظر ايمان و بهره اقتصادى و موهبتِ عقل، کاستى هايى دارند; امّا کاستى ايمانِ آنها، به دليل آن است که از نماز و روزه در ايّام عادت باز مى مانند، و گواهِ کاستى عقول آنان اين است که شهادت دو نفر از آنان همچون شهادت يک مرد است، و امّا کاستى بهره اقتصادى آنها دليلش اين است که سهم ارث آنان، نصف سهم مردان است. حال که چنين است از زنان بد بپرهيزيد و مراقب نيکان آنها باشيد و در اعمال نيک (به صورت اطاعت بى قيد و شرط) از آنان اطاعت نکنيد، تا در اعمال بد، از شما انتظار پيروى نداشته باشند.

این خطبه یکی از معدود سخنانی است که از زوایای گوناگونی مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است، برخی گفته‌اند:
نگاه امام به شخصیت زن از ورای حادثه جمل است، چون عائشه جنگی خونینی را با هدف مخالفت با حکومت و خلافت علی (علیه‌السّلام)، سبب شد؛ لذا امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) کل جامعه زنان را هدف قرار داد.
در پاسخ به این تفسیر باید بگوئیم:
اولا: تخلف و نافرمانی عائشه از نافرمانی و بیعت‌شکنی طلحه و زبیر شکننده‌تر نبود؛ بلکه این دو نفر بودند که او را به خون‌خواهی عثمان تحریک کرده و به میدان جنگ آوردند، همچنین موضع‌گیری عائشه در برابر علی (علیه‌السّلام) سنگین‌تر از مخالفت‌ها و کارشکنی معاویه و عمرو عاص و خوارج نبود، بنابراین اگر گفته شود که این سخن علی (علیه‌السّلام) به جهت حضور عائشه در صحنه جنگ بوده است، پس باید به همان میزان در مذمت مردان نیز سخن می‌گفت.
ثانیا: همیشه انسان احساسات تند و کینه‌جویانه‌اش را نسبت به کسانی ابراز می‌دارد که طرف مقابل را در جایگاهی برتر و موقعیت پیروزمندانه ببیند، نه اینکه این احساسات را به کسی نشان دهد که در حالتی از ضعف و شکست قرار دارد.
ثالثا: منطق انسانی و اسلامی اقتضا دارد که خطای یک فرد را به عموم سرایت ندهیم، و آیا به شخصی مانند امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) که دروازه مدینه دانش پیامبر است می‌توانیم چنین نسبتی بدهیم؟
رابعا: این خطبه را اگر چه امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در باره عایشه و شرکت او در جنگ جمل که حالتی سرزنش‌گونه دارد ایراد فرموده است، ولی مخاطبش همه زنان و برای همیشه تاریخ ایراد شده که تفاوت‌های اساسی بین زنان و مردان را بیان می‌کند.

..یه کم دلم آروم گرفت..

السلام علیک یا علی ابن ابیطالب

یا امیر المؤمنین

⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐

سفر به اهواز گرم با مردمی خونگرم....

⭐به اسم خدای قشنگم⭐

یه سفر به اهواز در تاریخ 11/01/1404 در پرونده سفر من ثبت شد

اینبار حوصله سفر نداشتم

اما برای گذران وقت خوبه🙃

فعلا جژ گرمای هوا چیزی حس نکردم

شهر شوشتر👆

🌺🌺زیبایی های مسیر🌺🌺

فعلا تا تصاویر بعدی

شهر اهواز پر از پلهای قشنگه

که نقش زیادی در زیبایی شبهای اهواز داره

یکیشم پل دانشگاه 👆

حرم علی بن مهزیار در شهر اهواز

درباره علی بن مهزیار اهوازی


علی بن مهزیار اهوازی (هندیجانی)، از دانشمندان، محدثان و فقهای معروف سده سوم هجری قمری و از عالمان شیعی بوده است. وی از اصحاب و یاران نزدیک امام رضا (ع)، امام محمد تقی (ع)، امام علی النقی (ع) و امام حسن عسگری (ع) بوده است. علی بن مهزیار احکام دینی را نزد این امامان آموخته بود و در اکثر مناطق به ویژه اهواز نماینده آن ها محسوب می شد. شیخ طوسی در رجال، علی بن مهزیار را از اصحاب نزدیک علی بن موسی الرضا می داند و در مورد وی چنین می گوید: او یک دانشمند معتقد و موثق بود و از یاران پیشوا و نزدیک نهم و دهم شیعیان به حساب می آمد. وی در کتاب «فهرست» نیز درباره علی بن مهزیار اهوازی چنین نوشته است: علی بن مهزیار رحمت الله علیه، روایات فراوان و ثقه دارد و دانشمندی جلیل القدر است. از کتاب های وی می توان به سی و سه کتاب ازجمله کتب حسین بن سعید با زیادت کتاب حروف القرآن و کتاب الانبیاء، کتاب البشارات اشاره کرد.

میدان پنج نخل اهواز

فعلا به این نتیجه رسیدم که شهر اهواز شبهای قشنگی داره

امان از گرمی هوا...

تحمل گرمای هوا برای ما همدانیهای خونسرد سخته..

اما یه بار دیگه لطف خدا شامل حالمون شد..

روز سیزدهم فروردین( البته دیگه شب شده بود...)

بارندگی شد تا حدی که مجبور به ترک پارک ساحلیی

که نزدیک پل سیاه بود شدیم ...

...................

14/01/1404

پیش به سوی هندیجان

گندمزارهای مسیر زرد رنگ بودند...

میدان خلیج فارس هندیجان👇

این هم بازار ماهی فروشهای هندیجان👇

که اصلا دوست نداشتم ..

کلا رابطه خوبی با ماهی و پاک کردن ماهی ندارم..🤪🥴

اما جالب بود🙃

اسکله رودخانه زهره

یه کافه قشنگ و کوچولو در هندیجان👆

این هم مسیر برگشت به دزفول و شوش

و این هم بارگاه دانیال نبی در شهر شوش

و این هم پایان سفر که خوشبختانه صدمه جدی وارد نشد ...👇

و به نظرم

دلیل نجات از اون تصادفی که در شب و در بارندگی شدید مسیر

خرم آباد بروجرد اتفاق افتاد

زمزمه زیارت عاشورا با صدای گرم یه

استاد خوشصدا بود...

صاحب الزمان و سید الشهدا و حضرت ابو الفضل رو صدا زدیم...

این تصادف با این سرعت برخورد و وضع جاده حتما

عواقب خطرناکتری داشت..

اما خدا بهمون رحم کرد و امام حسین عزیز و نازنینم

نگاهمون کرد...

همسفرهامون میگن اگر ماشین دیگه ای داشتید

حتما دچار جراحت شدید میشدید..

❇️❇️❇️❇️❇️❇️

ولی هیچ سفری به سفر کربلا نمیرسه

کربلا یه چیز دیگس

ادامه نوشته